Alla inlägg under februari 2011

Av Sophia - 27 februari 2011 21:18

Halloj!


Det var rätt så längesen jag uppdaterade denna blogg men det får ni helt enkelt stå ut med, ibland känner jag inte för att skriva :). Min syster däremot skriver som en tok, känns som att det är menlöst att ens försöka ta upp kampen med hennes dagliga inlägg x3. Hon kör på och en eloge till henne för det!


Imorgon ska jag börja jobba igen och jag känner mig galet otaggad. Men å andra sidan behövs cash för den stundande USA-resan om en månad och då är det till att bita ihop. Jag har blivit förslappad som aldrig förr och det är banne mig dags att ta mig ur denna dekadens (tror jag det heter) och då tror jag att jobb kan vara till stor fördel för att uppnå detta mål.


Missionsplanerna går framåt, jag läser väldigt mycket i skrifterna nuförtiden och det är häftigt att känna hur man lär sig mer och mer trots att man egentligen hört allt förut. Jag har även bett mina bröder + några till att ha missionärsdiskussionerna med mig och det har hittills varit mycket lärorikt. Det känns som att ju mer jag läser i PMG och ju mer jag verkligen aktivt försöker söka efter vägar och sätt att utveckla mig och mina kunskaper ju mer inser jag hur mäktigt mycket jag har kvar. Jag blir verkligen ödmjuk med uppgiften, det känns som att jag börjar om från scratch vilket är lite läskigt eftersom jag ansett mig själv vara iaf smått kunnig inom evangeliets lära. Läskigt betyder dock utmanande och det säger jag aldrig nej till. Sedär, det går att vända på det mesta.


Nu är jag sådär vidrigt seg efter att ha åkt bil fram och tillbaka till Örebro för dagen. Så nog är nog :) Må väl!


/Svenne.

Av Sophia - 5 februari 2011 13:57

Goddag gott folk!


Vill inleda med att tacka You ate my dog för igår kväll, ni är så himla bra så det är larvigt! Ägde sönder gjorde ni :). 


Jag har nu rensat ut allt möjligt från mitt rum, inte så att jag stör mig när det är stökigt men då och då får man ju nåt ryck och då går det undan kan jag säga. Inte riktigt klar ännu, men det ska nog arta sig till kvällen skulle jag tro.


Jag är lite inne i en period då jag vill förstå mig själv och min omgivning till fullo. Hur vi beter oss och varför vi beter oss som vi gör, hur man kontrollera detta på en annan nivå osv. I och med detta har jag läst en bok som heter Himmel, helvete och allt däremellan. Den är skriven av Anna Kåver, vad jag förstår är hon en rätt hypad psykiatriker. Den fokuserar just på känslor och allt där omkring, hur vi kan använda dem och "navigera" genom dem för att få en stabil och glädjefylld vardag. Boken var helt ok, jag lärde mig en del nya grejer och det är ju alltid uppskattat i mina ögon. 

Ett kort stycke i denna bok handlar om vikten av generositet och vad det gör med oss själva och vår omgivning. "Generositet kan lyfta oss ur negativa sinnesstämningar och skapa närhet till andra. Det här kan låta lite slitet och gammeldags, nästan religiöst eller scoutbetonat". Hon skriver vidare men tycker att poängen kom fram där ganska bra. Jag började småskratta när jag såg det här, det är alltid lika kul när vetenskapen kommer ikapp kyrkan :).


Jag är nu framme i Moronis bok och måste säga att Ether var lite brutalare än vad jag kom ihåg det. Ibland är det lite svårt att finna mening med alla dessa krigskapitel ärligt talat, men om man verkligen letar och försöker finna så hittar man alltid något nytt att ta lärdom av. Trust me on that one. Det är fantastiskt vad mycket mer skrifterna ger oss när vi verkligen studerar dem och inte bara läser. Klyschigt men otroligt sant.


Nu ska jag avsluta detta inlägg. Ta hand om er!


Mvh, Sophia

Ovido - Quiz & Flashcards