Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

It's a beautiful day

Av Sophia - 18 januari 2011 22:26

Godkväll, gott folk!


Sicket sjukt underbart väder det har varit idag, så himla gött med lite plusgrader :). Bort med all snö och slask så fort det bara går, jag längtar efter våren så det är galet! Nu tittar jag dock på vädret på kanal 4 och det ser ju inte direkt lovande ut...


Jag gjorde en deal med mig själv idag. I huvudsak (med vissa undantag) är det detta som gäller: 1 timme framför tv:n = 0,5 tim träning. Om jag sitter och degar i hela 2 timmar är det 1 tim träning som gäller, alternativt 0,5 tim träning + 0,5 tim läsning (utöver min vanliga läsning då). Det känns ändå som en rätt bra deal, inte helt orimlig men samtidigt givande. Jag måste komma igång och träna igen, det är pinsamt hur otränad jag är. Nu har jag ju larvigt mkt tid också så nu är det bara att köra på. GAME ON!


Det har slagit mig på senaste att jag är så otroligt styrd av mitt humör. For real! Jag tror att jag är ganska bra på att dra med mig människor när jag är glad och framåt, och jag gillar mig själv så mycket bättre när jag är sådan. Hade alltid velat vara sådan om jag kunde, samtidigt känns det ju inte omöjligt i teroin, det är ju bara att tagga till liksom? Men å andra sidan, så fort jag är minsta trött eller grinig så låter jag mig det sänka mig nästan totalt. Blir asocial och otrevlig, sjukt tråkig på de flesta fronter helt enkelt.

En iakttagelse inom detta område som jag gjort på senare tid är som så att jag finner mig själv mer sällan trött/grinig (även om det givetvis händer, jag är ju trots allt bara människa) då jag sköter böner och skriftstudier. Oftast då jag märker att jag är på sunkhumör så tänker jag och frågar mig själv: "Har jag verkligen skött det väsentliga de senaste dagarna?" Svaret är oftast nej, det har jag sannerligen inte. Men de dagar då jag är nere även fast jag skött mina skriftstudier och böner så är det bra mycket lättare att rycka sig ur det hela. Klarar det inte alltid givetvis, men det känns som att de motgångar man får är på något sätt lite enklare att tackla.

Skrifter och spirituella reflektioner ger ett litet annat perspektiv på saker och ting och det i sin tur leder till ett synsätt som ger en lite mer tålamod med vardagens dagliga prövningar. 


Jag blir lite smågalen för varje dag som går inser jag mer och mer vilka brister jag har och hur jag bör jobba för att förbättra dem. Jag har liksom en bild framför mig om hur jag vill vara och hur jag vill påverka min omgivning, det är en bit kvar om man säger så :). Det är inte så att jag tycker att jag är en dålig människa på något sätt men det går upp mer och mer för mig hur jag vill vara. Det är så många punkter att jobba på och det känns både motiverande och smått övermäktigt men en utmaning är ju alltid skoj :). Nu har jag iaf bestämt mig för en av punkterna och ska börja jobba på den, man får ju börja någonstans och sen jobba vidare på nästa när man känner sig någorlunda trygg på den första. Jag tycker det är toksvårt att ändra ett beteende eller ett visst tankesätt, det är verkligen det enligt mig. Jag har försökt lite löst förut och det är mycket svårare än vad jag trodde. Dock är belöningen överlägsen :).


Det är inte överdrivet många som läser denna blogg, men jag hoppas att de få som läser den får sig nån liten tankeställare då och då. Jag hoppas även att folk utanför kyrkan läser, jag hoppas att jag på något sätt kan få fram till dem vad kyrkan betyder för mig. Är det någon som har någon fråga kring kyrkan eller annat så är det ju givetvis bara att höra av sig, jag bits inte :).


Nu är jag klar för kvällen tror jag, innan jag börjar bli alltför flummig och abstrakt. Jag önskar er en god kväll. 


Heppårre!

/"Svenne"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophia - 20 januari 2012 13:15

Hej, gott folk!   Min syster Pilsch (ja, hon kallas så) tjatar på mig att jag ska börja skriva igen. Varför vet jag inte riktigt, det känns som att omvärlden överlevde rätt bra utan min blogg under den evighet som jag inte skrivit på men å andra ...

Av Sophia - 4 juni 2011 15:00

Sommaren är verkligen här och det känns helt sjukt underbart. Det var nästan så att jag tyckte synd om er som låg och sov/var ute och söp och därför inte fick uppleva den sinnessjukt trevliga sommarnatten som var nu inatt då jag jobbade. Helt fantast...

Av Sophia - 27 februari 2011 21:18

Halloj!   Det var rätt så längesen jag uppdaterade denna blogg men det får ni helt enkelt stå ut med, ibland känner jag inte för att skriva :). Min syster däremot skriver som en tok, känns som att det är menlöst att ens försöka ta upp kampen med ...

Av Sophia - 5 februari 2011 13:57

Goddag gott folk!   Vill inleda med att tacka You ate my dog för igår kväll, ni är så himla bra så det är larvigt! Ägde sönder gjorde ni :).    Jag har nu rensat ut allt möjligt från mitt rum, inte så att jag stör mig när det är stökigt men d...

Av Sophia - 27 januari 2011 21:40

Godkväll, gott folk!   Igår var jag hos läkaren och idag då hon ringde mig fick jag reda på att jag måste ha förband i typ 3 veckor till. Suck säger jag bara, jag är lite småtrött på att vara invalid, det är rätt enformigt efter ett tag. Det har ...

Ovido - Quiz & Flashcards