Direktlänk till inlägg 24 januari 2011

Kassettband är underskattat!

Av Sophia - 24 januari 2011 20:30

Goddag, gott folk!


Min far fick i julklapp en kassettbandsconverter av min mor och eftersom jag inte har överdrivet många fasta tider/vecka nu föll lotten på mig att föra över alla gamla band till mp3-format och slutligen bränna ut dem på cd. Det är lite kul måste jag säga, jag är inte med på banden då jag är tillhör den yngre delen av skaran, vi blev videobands-barnen istället. Men det är otroligt roligt faktiskt måste jag säga att höra mina föräldrar och även mina äldre syskon då de var små. Hur ofta hör man i dagens läge t.ex, Annika och Carina dra varsitt solo? Eller tom Magnus? Det var betydligt vanligare för ca 25 år sen kan jag avslöja.

Jag vill också i samband med detta passa på att uttrycka min enorma tacksamhet för att vi flyttade från Jönköping i tid innan den renodlade småländskan hann sätta sig ordentligt :). Inget ont om Småland, I like it a lot, men jag håller på att garva ihjäl mig då jag hör de prata. Det låter inte helt ok kort sagt :).


Det är intressant att denna lilla uppgift dök upp just nu då jag funderat en hel del på relationer och dess värden. Jag har även funderat på just arv och ursprung och hur enkelt det faktiskt är att glömma bort dessa saker och att låta bli att uppskatta dem. Jag kan väldigt lite om mina far-och morföräldrars liv, vad de har gått igenom, hur deras förhållanden har varit, yrken, familj, intressen osv. Jag vet ytterst lite. På senare tid har jag även insett att det är nästan likadant med mina föräldrar, kanske inte på samma nivå men förhållandevis vet jag ytterst lite om deras barndom och ungdom. Det finns ju givetvis en massa historier som jag har hört flera ggr om, men det känns inte som att man har utvecklat dessa historier till max. Detsamma gäller med äldre syskon och deras åtaganden i livet. Detaljer och nyanser är ju trots allt a och o om man vill lära känna en människa fullt ut.

Jag tror att vi är bra mycket sämre på detta än vad människor var för några hundra år sen. Jag finner även logiskt stöd för detta då fakta och information är bra mycket mer tillgängligt än vad det var då. Våra föräldrars historier kanske inte är de mest häftiga och mest otroliga som vi har tillgång till, kanske är vi inte heller lika vana vid idag att bara sitta och berätta historier för varandra, det är nog vanligare att man läser sådant på nätet och i böcker. Jag tror även att vi är mer vana vid att inte behöva info och fakta direkt i huvudet utan istället kollar upp det när man behöver det och sen lätt glömmer. Jag vet inte, men det är vad jag tror.


Jag tror att det är dags att, iaf för min del, lära känna folk i min omgivning på riktigt. Det känns som att livet kan bli mer berikande på så sätt. Dagbok och olika loggar ska också skärpas till.

Nu är det handbollstittande som gäller. Jag är en redig periodare när det gäller handboll, då det inte är stora turneringar så är det hur ointressant som helst. Men VM är freaking awesome :). Hur kul som helst!

Må väl!

/"Svenne"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sophia - 20 januari 2012 13:15

Hej, gott folk!   Min syster Pilsch (ja, hon kallas så) tjatar på mig att jag ska börja skriva igen. Varför vet jag inte riktigt, det känns som att omvärlden överlevde rätt bra utan min blogg under den evighet som jag inte skrivit på men å andra ...

Av Sophia - 4 juni 2011 15:00

Sommaren är verkligen här och det känns helt sjukt underbart. Det var nästan så att jag tyckte synd om er som låg och sov/var ute och söp och därför inte fick uppleva den sinnessjukt trevliga sommarnatten som var nu inatt då jag jobbade. Helt fantast...

Av Sophia - 27 februari 2011 21:18

Halloj!   Det var rätt så längesen jag uppdaterade denna blogg men det får ni helt enkelt stå ut med, ibland känner jag inte för att skriva :). Min syster däremot skriver som en tok, känns som att det är menlöst att ens försöka ta upp kampen med ...

Av Sophia - 5 februari 2011 13:57

Goddag gott folk!   Vill inleda med att tacka You ate my dog för igår kväll, ni är så himla bra så det är larvigt! Ägde sönder gjorde ni :).    Jag har nu rensat ut allt möjligt från mitt rum, inte så att jag stör mig när det är stökigt men d...

Av Sophia - 27 januari 2011 21:40

Godkväll, gott folk!   Igår var jag hos läkaren och idag då hon ringde mig fick jag reda på att jag måste ha förband i typ 3 veckor till. Suck säger jag bara, jag är lite småtrött på att vara invalid, det är rätt enformigt efter ett tag. Det har ...

Ovido - Quiz & Flashcards